2015_03_11_berns_ipad

Mēs dzīvojam laikmetā, kad tehnoloģijas attīstās milzīgos ātrumos un brīžiem ir grūti izsekot līdzi visām izmaiņām. Reizēm liekas, ka tehnoloģiju sniegtās iespējas pārspēj mūsu saprašanu, tad rodas jautājums, vai ir gudri tās visas lietot? Īpaši aktuāls šis jautājums varētu būt vecākiem ar maziem bērniem un ģimenēm, kas plāno bērniņus. Vai ir prātīgi saviem bērniem ļaut lietot aipodus, aipadus, aifounus un citus mūsdienu tehnoloģiskos brīnumus?

Interesanti, ka viens no ģeniālākajiem tehnoloģiju izgudrotājiem cilvēces vēsturē, kompānijas “Apple” dibinātājs Stīvs Džobss savas dzīves laikā apgalvoja, ka saviem bērniem neļautu spēlēties ar planšetēm…

Laikraksta “New York Times” žurnālists Niks Biltons reiz esot pajautājis Stīvam Džobsam: “Jūsu bērni acīmredzot mīl pavadīt laiku darbojoties ar iPad?” Džobss atbildējis: “Viņi to nav lietojuši. Mēs ierobežojam to, cik daudz tehnoloģiju viņi drīkst izmantot mājās.”

Noteikti esi dzirdējis par Silīcija ieleju, kas ir sapņu zeme daudziem pasaules un Latvijas spožākajiem tehnoloģiju prātiem un start­up uzņēmējiem. Interesanti, ka ļoti daudzi Silikona ielejas inženieri stingri nosaka tehnoloģiju pieejamības ierobežojumus paši saviem bērniem. Daudzi no viņiem pat sūta savus bērnus uz speciālām skolām, kurās netiek izmantotas nekādas jaunās tehnoloģijas, bet mācīšanās notiek tikai reālā laikā un reālā dzīvē.

Uzņēmuma “3DRobotics” dibinātāja Krisa Andersona citāts lieliski izskaidro, kas liek tehnoloģiju cilvēkiem atturēt no tehnoloģijām savus bērnus. “Bērni mūs ar sievu sauc par fašistiem un aptrakušiem. Viņi saka, ka nevienam no viņu draugiem nav tādi noteikumi tehnoloģiju lietošanai… Tas tādēļ, ka mēs esam redzējuši briesmas, ko tās nodara. Esmu redzējis to pie sevis. Negribu, ka tas notiek ar maniem bērniem.”

Ja vien mēs pamanītu tos signālus, ko “iPhone” un citu tehnoloģiju lietošana nodara mums pašiem, mēs daudz uzmanīgāk attiektos pret jautājumu, vai atļaut bērniem lietot tehnoloģijas jau agrā vecumā. Mēs paši it kā labu gribot, varam sarežģīt saviem bērniem dzīvi, liedzot tiem attīstīt un izmantot iztēli, radošo garu, komunikācijas spējas…, atļaujot no agra vecuma rotaļāties ar atkarību izraisošajiem “gadžetiem”.

Vai esi domājis, kāda bija to bērnu bērnība, kuri dzima pirms šī laika, kad mājās ienāca datori, mobilie telefoni un citi izgudrojumi? Par bērniem, kas savu bērnību pavadīja veidojot tēlus no smiltīm smilšukastē un pagalmā skrienot kazakus razboļņikus, spēlējot augstāk par zemi, paslēpes, futbolu un daudzos citos radošos veidos pavadot savu laiku? Šie bērni mācījās darot, viņi mācījās no kustībām un tiešas saskarsmes ar citiem. Viņi ieguva informāciju lasot grāmatas un sarunājoties ar citiem bērniem, bet mūsdienās to visu vēlas aizstāt māte Google.

Prasmju apguve, izmantojot dažādas aktivitātes, palīdz bērnam augt par vispusīgu personību, kas spēj pielāgoties mainīgiem apstākļiem un videi. Vai gan mums, vecākiem, būtu jāraizējas par to, ka liedzam saviem bērniem iespēju dienas garumā spēlēt “Candy Crash”, vai par to, ka nozogam viņiem iespēju veselīgi augt un vispusīgi attīstīties īstā bērnībā? Stīvam Džobsam varētu būt taisnība.

Kad nākamreiz tu domāsi par to, kā pareizi audzināt savu bērnu, mēs noteikti tev iesakām apsvērt domu ­ padarīt viņu ikdienu mazāk piepildītu ar tehnoloģijām, bet vairāk ar patiesu, reālu dzīvi. Izbaudiet dabu, spēlējiet pagalmā spēles. Varbūt viņi tevi par to ienīdīs, bet vēlāk būs pateicīgi.

Avots: http://nextshark.com/why-steve-jobs-didnt-let-his-kids-use-ipads-and-why-you-shouldnt-either/